Denne siden oppdateres når vi har ny informasjon

Siste oppdatering – onsdag 8.april

Her finner du svar på viktige spørsmål rundt situasjonen med coronavirus. Det påvirker absolutt alle i hverdagen, og vi skal gjøre alt vi kan for at hundefôr og kattemat ikke skal bli en bekymring for deg.

Levering av pakker

Våre samarbeidspartnere har varslet oss om at det kan oppstå ting de ikke har kontroll på. Det er ganske standard for tiden – man varsler om at man har kontroll per dags dato, men ikke kan se inn i fremtiden.

For deg betyr det at pakker leveres som normalt akkurat nå, men grunnet stor pågang kan det forekomme enkelte forsinkelser. Ved endringer i dette varsler vi alle våre kunder.

Husk at vi har levering helt hjem på døren fra 499,-. Du kan også velge “Uten signering”. Da blir pakken plassert utenfor døren, og du unngår kontakt med andre.

Lagerstatus

Også her er vi avhengig av at våre samarbeidspartnere leverer som forventet. Og også her sendes det ut varsel om at det kan oppstå situasjoner i fremtiden. Det er normal tilgang til varer per dags dato, og vi forholder oss til at det ikke er mangel på noe når vi kommer til anbefalinger til dere.

Endringer på dette området vil påvirke hele bransjen. Ikke bare enkeltstående butikker. Vi får levert det norske fôret Appetitt som lages i Vaksdal utenfor Bergen, og ser på dette som en trygg mulighet hvis noe skulle oppstå.

Våre anbefalinger

Sjekk om du trenger fôr nå eller om kort tid. Bestill litt før du pleier.

Det er ingen grunn til hamstring.

Kattesand er også noe du kan vurdere å bestille litt før tiden. 

Du må rett og slett tenke hva som er nødvendig vare for deg i hverdagen med hund eller katt. Eller hund og katt. 

Våre tiltak

Vi følger alle råd og regler for å sikre driften av selskapet, våre ansatte og ikke minst våre kunder. Dette tar vi ikke lett på, og vi oppfordrer alle andre til å tenke på samme måte.

Hvis du har spørsmål eller bekymringer rundt konkrete tiltak, kan du ta kontakt med oss.

Kundeservice

I perioder har vi svært mye trafikk og mange henvendelser til kundeservice. Det betyr at svartiden blir lengre enn normalt. Vi kan også se oss nødt til å prioritere saker som haster, mens generelle henvendelser må vente litt. Håper alle har forståelse for dette.

OSS – Ofte Stilte Spørsmål

HVOR LENGE KAN JEG HA FÔRET HVIS JEG KJØPER FOR MYE NÅ?

Vi selger fôr med lang holdbarhet. Det kan ligge i mange måneder hvis du lagrer det korrekt. Også etter åpning varer det lenge hvis du følger anvisningene på sekken og våre tips.

ER DET MULIG Å SKIFTE FÔR HVIS MIN TYPE BLIR UTSOLGT?

Ja – og dette er ikke så vanskelig som noen tror. Vi har skrevet om det på Dyrebloggen. Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål om dette. Våre eksperter kan for eksempel finne et fôr som er helt eller nesten identisk til det du har kjøpt før.

HVEM LEVERER FOR DERE?

Vi bruker Posten/Bring og Easy2You, og får oppdatert status hos disse når det skjer noe med leveringstiden.

HVA ER FORDELEN MED LEVERING PÅ DØREN?

Nå er det åpenbart – du utsetter ingen for smitte hvis du er syk, og blir heller ikke utsatt for andre menneskers potensielle smitte. Til daglig er det også en forenkling av hverdagen, noe mange oppdager nå for tiden med blant annet dagligvarer.

KAN HUNDER OG KATTER SMITTES AV CORONA?

Viruset er først og fremst et menneskeproblem. Det ble rapportert om to kjæledyr med smitte, men disse hadde trolig kun smitte i pels og hud.

28. mars ble det rapportert om en katt med coronavirus i Belgia. Eieren hadde viruset, og det kan se ut til at den har smittet katten som også viste symptomer. Det er viktig å understreke at dette ikke er bekreftet.

Det er også ingen bevis for at hund og katt kan smitte mennesker, men viruset kan altså overføres via pels og hud.

 

KAN VIRUSET OVERLEVE I PELSEN?

Det er en mulighet for det ja. Derfor skal du alltid vaske hendene godt etter kontakt med kjæledyr. Ingen tilfeller av smitte er registrert på den måten, men det er greit å være på den sikre siden.

ER DET RIKTIG AT EN HUND I HONG-KONG BLE SMITTET?

Nei – den hadde ikke viruset i kroppen men trolig rester av det i pelsen. Det hadde den fått siden den bodde med en syk eier.

KAN EN SMITTET PERSON VÆRE MED KJÆLEDYRET SITT?

Ja – det kan man. Bare følg myndighetenes hygieneråd ekstra nøye. Sjekk Folkehelseinstituttets regler på dette.

KAN JEG GÅ TUR MED HUNDEN NÅR JEG HAR HJEMMEKARANTENE?

Det kan du faktisk, men du må følge FHIs råd veldig nøye. Ikke oppsøk kontakt med andre. Hold god avstand hvis du treffer noen. Gå litt andre steder enn der alle andre går, og til andre tider. Sjekk råd for hjemmekarantene fra FHI.

KAN KJÆLEDYR BRINGE MED SEG SMITTE VED Å HA VIRUSET I KROPPEN?

Det er ingenting som tyder på at hunder og katter kan gå med viruset i kroppen og smitte mennesker. Pels og hud er en teoretisk smittevei hvis kjæledyret har vært i nærkontakt med en person som har viruset. Derfor er håndvask etter møte med kjæledyr svært viktig. Men det er håndvask hele tiden nå.

BØR KATTER HOLDES INNENDØRS?

Noen land anbefaler nå å holde katter innendørs. De er ikke i fare på grunn av coronasmitte, men siden de kan komme i kontakt med andre katter kan de bringe smitte inn i hjemmet ditt.

Dette er et føre-var råd. Altså ikke et råd knyttet til konkrete eksempler. Siden vi vet at kjæledyr kan ha smitte i pels og hud, kan nok noen velge å være på den sikre siden hvis personer i husstanden er i risikogruppen.

Veterinærinstituttet har ingen anbefalinger på dette, og vi støtter oss til det.

ER DET SANT AT EN TIGER BLE SMITTET?

En ansatt ved Bronx Zoo i New York skal ifølge nyhetskilder ha smittet tigeren Nadia. 

Dyrehagen sier at ingen dyr hos dem så langt har vist tydelige tegn til sykdom. De sier også at det ikke er bevis som tilsier at dyr smitter mennesker direkte, bortsett fra kanskje gjennom smitte i pels og hud. Selv om en hund eller katt skulle få smitte i kroppen, vil den ifølge eksperter ikke smitte videre.